m4

Av Magnus Ålstam - 11 december 2013 11:18

Rubriken gäller verkligen. I denna staden gillar man segling och båtar i allmänhet. Nere i hamnområdet Wynyard Quarter och Viaduct Harbour vimlar det av båtar i alla storlekar och former. En riktig bjässe, en tvåmastad segelbåt på 56 m höll man precis på och färdigställde. Pris 18 milj NZD ( x 5,50 för SEK). Hur maffig som helst! Gamla Americas Cup-båtar ligger på rad, man kan hyra in sig på en tvåtimmarsseglig för 75 dollar om man vill. Utanför hamnen på Waitemata Harbour och Freemans Bay ser man segelbåtar hela dagen som kryssaromkring bland stora fartyg och passagerarbåtar som går mellan centrum och öarna i öster och North Shore.

Dagen har spenderats i CBD som det heter i centrum, med shopping, kollat in Fishmarket och lekt i lekparker. Fich n chips till lunch så klart. Kvällsmaten intogs i hamnkvarteren tillsammans med fam Lowe. Sen gick vi hela den långa vägen uppför Queen street till hotellet, allt för att trötta ut barnen så mycket som möjligt. Måste ju börja vända på dygnsrytmen nu.

I morgon bär det av hemåt! Känns både skönt och tråkigt på samma gång. Det känns definitivt inte som man är klar med det här landet på långa vägar. Jag skulle gärna åka hit igen om jag fick chansen! Men nu får vi vara nöjda och glada för det vi har fått vara med om. Det är ju inte alla som har fått förmånen att åka hit två gånger.

E noho ra, Aotearoa! Kia ora!

Av Magnus Ålstam - 10 december 2013 10:53

I söndags återvände vi till Auckland. Pohutukawaträden blommar nu förfullt lagom till jul, man förstår varför de har den som julsymbol här. Utmed vägarna ser man hela häckar med blommande Hortensia i många olika färger. I Auckland åker vi åter till familjen Lowe i North Shore-förorten Maitangi Bay. Pappa Peter fyller år och skall utsättas för ett överaskningskalas. Intet ont anandes åker han med barnen på simskola kl 16 och när han återvändet 40 min senare är trädgården full av människor, massor med mat och dryck i sann Kiwi-style. Det blev en trevlig kväll... :-)

I går åkte vi en lite bit norrut till Waiwera och badade heta bad på ett ställe med massa olika bassänger tempererade mellan 28 och 48(!) grader. Skönast var nog att ligga i 38gradigt vatten och kolla på bio, Djungelboken...

Sen återvände vi till Orewa Beach, den första stranden vi stannade på när vi kom hit. Varmt och skönt och soligt. Campingen ligger alldeles vid stranden, så det blir ett par vändor ned dit denna sista cámpingkväll.

Idag har vi först städat bilen och sagt adjö till den.  256 mil har det blivit på 24 dagar, lite mindre än beräknat faktiskt.

Sen tog vi taxi in till hotellet i centrala Auckland. Vi har varit uppe i det 328 m höga Skytower. På våning 51 kan man stå på en 3 cm tjock plexiglasskiva, 186 m ned till marken. Från våning 53 (194 m) kan man hoppa ned om man känner för det vill betala sisådär 250 dollar...

Utsikten är enorm! På våning 60 (220m) som bara har glasväggar utan balkar är det en fantastisk vy.

ÄSen går vi vidare på stan, äter indiskt nere i hamnkvarteren och avslutar med en sväng förbi hamnen och Fishmarket där vi beundrar alla fantastiska båtar, bl a den säregna superyachten "A". Mer bilder kommer senare när vi fått fram bilder från riktiga kameran.

Kvällen avslutas i en park vid foten av Mt Eden, där jonglörer samlas på tisdagskvällarna för att träna eldshower och eld jonglering. Det var häftigt, ett tips vi fick av en tysk kille på campingen vid Mt Ruapehu.

I morgon blir det en ny tur på stan, hamnen och shoppingen skall testas.

Av Magnus Ålstam - 7 december 2013 09:50

Efter en regnig förmiddag i bilen (via besök på en kiwiodling) har vi hamnat i Raglan, ett lojt litet surfarställe på västkusten. Stränderna är gråsvarta av lavasand. Efter fish'n'chips-lunch gick vi en långpromenad på stranden och lekte Land o Rike. Jag var lite våghalsig och badade i de hårda sidoströmmarna som gjorde allt för försökaslå undan fötterna på en...

Längre bort  stranden fanns en lifeguardbevakad del avstranden där vi alla kunde bada och försöka surfa. Här hängde det mångasurfare. Såg även många kitesurfare, det gick undan värre den friska vinden. En del hoppade säkert 10 m upp i luften!

På campingen finns det en hoppkudde, där Marcus har briljerat med sina volter i kväll och impat på tjejer. Malin slog knut på sig själv i lekställningen.

Det känns mer och mer att resan börjar närma sig sitt slut, i morgon bär det av till Auckland igen där vi skall tillbringa de sista dagarna innan vi skall lämna tillbacka husbilen på tisdag. :-(

Magnus

Av Magnus Ålstam - 6 december 2013 10:29

Igår åkte vi mot Waitomo i hällregn. Oron var stor att vårt bokade grottäventyr "5-i-ett" skulle ställas in pga för höga flöden men turen var med oss och istället fick vi en rejäl 3 timmars körare med höga flöden.

Barnen och jag besökte grottor och tittade på lysmaskar på förmiddagen då Magnus var i grottorna och vid ett byttes vi av. Vi började med att fira oss ner 30 meter i ett hål. Väggarna var rejält mossbeklädda och det kändes som att komma ner i en  sagovärld. Sen bestod äventyret av att titta på lysmaskar, åka forsränning i badring, krypa i trånga grotthål och avslutningsvis klättra upp igen. Helt coolt!

Imorgon åker vi vidare till kuststaden Raglan där vi ska surfa och sen bär det av till Auckland för några sista dagar.

Av Magnus Ålstam - 4 december 2013 04:48

Hejhej hallå!

I går åkte vi upp i bergen till nordöns högsta berg, den aktiva vulkanen Mt Ruapehu (2797 möh). Tyvärr hade inte liftarna i skidsystemet öppnat för sommarsäsongen än så vi kunde inte åka upp till restaurangen på 2000 m utan ta en promenad runt liftarna vid Whakapapa Skiarea. Här klättrade Sam och Frodo omkring bland lavablocken gestaltande Mordor när de spelade in LOTR. Grannberget -Mt Ngauruhoe - med sin perfekta kon fick gestalta Mt Doom. Mt Tongariro, det tredje berget i området har en aktiv sidogång ur vilken det ryker ständigt. Hade utbrott senast 2012. På em tog vi en lång vandring till ett vattenfall en timme ifrån Whakapapa Village. Där badade vi i de svala forsarna och hade roligt. På kvällen låg vi återigen på den vackra DOC-siten vid Mangahuia Stream i närheten. Rena svensklägret, två andra husbilar med svenskar var det där. Lammstek med pasta o Pinot Noir till middag!

Idag har det regnat hela dagen, så vad passar då bättre än att åka på forsränning!

Med utgångspunkt från Turangi åkte vi ca en mil uppströms i Tongariro River. Där lastade vi av gummibåten och sedan tog oss Jazz nedför floden och des forsar på ett roligt men varsamt sätt. Då vi var de enda som var med  turen lyckade vi lära henne lite svenska på kuppen. Vi hade en stora turen att få se fyra par av den mycket sällsynta andfågeln Blue Duck. Ett par hade dessutom 6 ungar! Den är tydligen 17 ggr mer sällsynt än Kiwifågeln, så Jazz var väldig exalterad över detta och vi med henne!!!

Efter forsränningen var det skönt med ett bad i ett public bath vid några heta källor i Tokaanu.

Nu sitter vi på en camping i Turangi, barnen pluggar lite (motvilligt), maria bokar nästa äventyr som blir blackwaterrafting och grottklättring i Waitomo, men det blir i morgon eller på fredag. Det skall regna en del det närmsta dygnet så vi får se vad det gör med flödena i grottorna. Jag skall i alla fall svinga flugspöt i Tongariro River ikväll, oavsett regn eller inte!

Av Magnus Ålstam - 2 december 2013 09:26

Söndagen ägnades åt en väldigt rolig aktivitet. På ett berg i utkanten av Rotorua åker man upp med en gondol, där uppe åker man LUGE - en slags blandning mellan lådbil, gokart och pulka på tre hjul som man åker nedför berget på asfalt/betongbanor. Tre olika svårighetsgrader på banor fanns det. Totalt åkte vi 17 åk (Malin fick åka med mig eller Maria). Kunde nog fortsatt längre än så...

Avslutningsvis "åkte" vi en häftig 4D film, först ut i rymden och sen runt med helikopter och flygplan runt NZ. Riktigt häftigt!

På kvällen styrde i kosan mot Taupo 8 mil söderut. Stan Taupo ligger vid NZ största sjö Lake Taupo, där bl a den största floden i landet Waikato river startar med det dånande vattenfallet Huka Falls, där enorma mänger vatten trycks med en väldig fart mellan klippväggarna. Vattnet är glasklart och glaciärblått uppströms fallet och skullane blåvitt nedströms. I daggick vi en sväng utmed floden uppströms fallet och badade bl a i en bukt där en het källa rann ut i floden. Jättehärligt.

Annats har dagen ägnats åt golf och bad. I natt freedomcampar vi 10 m från Lake Taupos strand strax utanför stan.

Av Magnus Ålstam - 30 november 2013 11:00

Denna dag startade tidig, Marcus var uppe och studsade redan kl sex och undrade om vi inte skulle gratta mamma snart.

Så vid halv åtta sjöng vi Ja må hon leva och Ekorrn satt i granen ( den Rothmanska traditionen) .

Persenteri form av grattiskort av snäckskal, snäckskalshalsband och örhängen, 30 000 år gamla salladsbestick av kauriträ.

På dagen gick vi in till centrala Rotorua och bevistade den årliga julkortegen genom centrum. Känns lite fånigt att stå där i solgasset i shorts när tomten åker förbi på en släde... Malin har lite svårt att förstå hur man kan fira jul mitt i sommaren!? Borde dom inte fira på vintern som vi gör?

I kväll har vi varit på Mitai Maori Village, med maorishow, hangi (markkokt mat/ångkokt) och besök i en djurpark med diverse nattlevade varelser såsom kiwifåglar. Mycket säregna djur! Tyvärr inga bilder från kvällen pga teknikstrulet...

Av Magnus Ålstam - 29 november 2013 10:05

Jädrans vad det regnade häromnatten när vi campade vid Hot Water beach. Det bara dånade och skakade i husbilen, somnade inte förrens 2,30...

Åså upp i ottan, vädret är fint igen, lågvattenperioden denna dag är mellan 7 och 11 och då skall man vara där. Träffade en svensk familj som vi slog följe med, fam Lilja från Stockholm. Det är en ganska absurd syn att se en flera kilometer lång strand som är helt folktom, och sen på en liten fläck trängs 50-100 som ett gäng pingviner på sydpoolen. På denna lilla fläck tränger 64-gradigt vatten upp ut sanden. man gräver sig en liten grop i sanden som man då föhoppningsvis lyckas mixa med kallare havsvatten till en lagom temperatur.

Efter en tidig lunch far vi vidare söderut. Stannar för ett sista havsdopp (!) på östkusten i Whangamata. Fick några riktigt härliga soliga timmar  stranden med fantastiskt rolig bodyboardsurfing, ungarna tjöt av glädje!

En timme inåt land nära Waihi har maria snokat rätt på ett ställe som heter Karangahake ochen DOC-site som heter Dickeys flat. Här vid floden övnattar vi, gör ett försök med flugspöet utan resultat. Men Sandflugorna/knotten är överjävliga! (idag kliar det...)

Morgonen idag började med en promenad längsmed floden (gammal guldgrävarflod) över hängbroar, genom en tunnel, genom regnskog med lianer och ormbunksträd, jättevackert.

Därefter åker vi in till Matamata och bokar in oss på en tripp till Hobbiton Movie set, där de spelade in scenerna från Sagan om Ringen och The Hobbit. Här har man byggt upp och -efter The Hobbit-bevarat kulisserna för The Shire, Fylke. Riktigt kul att se Frodos och Bilbos hus, ta ett stop öl på The Green Dragon mm.

Nunär vi i Rotorua och har badat i campingens egna heta källa och förberett Maria födelsedag i morgon. Då skall vi gå på Hangi, maorishow och se geysrar.