m4

Direktlänk till inlägg 21 november 2013

Beachfrossa

Av Magnus Ålstam - 21 november 2013 07:19

De senaste dagarna har varit en beach-orgie. Efter övernattningen vid 90-mile åkte vi upp till nordspetsen och Te Paki, de jättelika sanddynerna strax söder om Cape Reinga. favorit i repris såklart, vi åkte sandboard utför dynerna. Då vi kom fram kom det några regnskurar - perfekt, för då virvlar inte sanden så mycket och den blir snabbare. Jädrans vad det gick undan!!!

Strax öster om Cape Reinga ligger en fin DOC-site vid en strand som heter Tapotupotu Bay. Riktigt fint ställe! Det blåste dock ganska rejält och regnade en skvätt på natten.

Efter frukosten idag besökte vi fyren på Cape Reinga, eller Te Rerenga Wairua som den heter på Maori. Hit färdas själarna efter döden för att via det ensamma kahika-trädets rötter påbörja färden hem till det själsliga hemlandet Hawaiki.

På revet utanför fyren möter Tasmanska Havet i väster Södra Stilla Havet i öster i en kaskad av vågor som slår ihop. Mäktigt!

Heading south again! Ytterrligare en favorit i repris blev Rarawa Beach, en härlig strand med kvartssand, alldeles gråvit. Jag passade på att surfa med bodyboarden, barnen plockade en kasse snäckor.

I kväll ligger vi på en annan fin strand som heter Matai Beach, belägen på Kerikeri-halvön. Stranden är vid lågvatten full av de där blåa maneterna vi sett lite var stans. Det visar sig att det är den oerhört giftiga Portugisiska örlogsmannen, en av världens giftigaste. usch...

Maria och Malin är himmelriket. På vägen hit kunde man i en låda utmed vägen köpa färska avocados för 2 dollar påsen, så nu har vi bara 20 st kvar i lagret....

Magnus

Karin

21 november 2013 17:22

Ni ser ut att det härligt! Här kom första snön inatt och har snöat lite hela dagen. Härligt slaskväder med nån plusgrad :(