m4

Direktlänk till inlägg 29 november 2013

Hot Water Beach och Hobbiton

Av Magnus Ålstam - 29 november 2013 10:05

Jädrans vad det regnade häromnatten när vi campade vid Hot Water beach. Det bara dånade och skakade i husbilen, somnade inte förrens 2,30...

Åså upp i ottan, vädret är fint igen, lågvattenperioden denna dag är mellan 7 och 11 och då skall man vara där. Träffade en svensk familj som vi slog följe med, fam Lilja från Stockholm. Det är en ganska absurd syn att se en flera kilometer lång strand som är helt folktom, och sen på en liten fläck trängs 50-100 som ett gäng pingviner på sydpoolen. På denna lilla fläck tränger 64-gradigt vatten upp ut sanden. man gräver sig en liten grop i sanden som man då föhoppningsvis lyckas mixa med kallare havsvatten till en lagom temperatur.

Efter en tidig lunch far vi vidare söderut. Stannar för ett sista havsdopp (!) på östkusten i Whangamata. Fick några riktigt härliga soliga timmar  stranden med fantastiskt rolig bodyboardsurfing, ungarna tjöt av glädje!

En timme inåt land nära Waihi har maria snokat rätt på ett ställe som heter Karangahake ochen DOC-site som heter Dickeys flat. Här vid floden övnattar vi, gör ett försök med flugspöet utan resultat. Men Sandflugorna/knotten är överjävliga! (idag kliar det...)

Morgonen idag började med en promenad längsmed floden (gammal guldgrävarflod) över hängbroar, genom en tunnel, genom regnskog med lianer och ormbunksträd, jättevackert.

Därefter åker vi in till Matamata och bokar in oss på en tripp till Hobbiton Movie set, där de spelade in scenerna från Sagan om Ringen och The Hobbit. Här har man byggt upp och -efter The Hobbit-bevarat kulisserna för The Shire, Fylke. Riktigt kul att se Frodos och Bilbos hus, ta ett stop öl på The Green Dragon mm.

Nunär vi i Rotorua och har badat i campingens egna heta källa och förberett Maria födelsedag i morgon. Då skall vi gå på Hangi, maorishow och se geysrar.

Magnus

Mattias

29 november 2013 11:57

Inte utan att man blir avis men är glad för er skull.