m4

Direktlänk till inlägg 31 januari 2011

Haere Ra- Ka Kite Ano ( Farval - Tills vi ses igen!)

Av Magnus Ålstam - 31 januari 2011 09:30

Måndag 31 januari
Sista dagen! Känns lite tomt och ledsamt men samtidigt skönt att komma vidare. Dagen ägnas åt städning och packning. Herregud!!! När vi åkte hit hade vi ca 80 kg totalt, nu har vi 75 kg utan handbagaget - hur är det möjligt!!! Kan det bero på de 5 yogurtburkarna med snäckor och stenar? Eller kassen med broschyrer? Jaja, hoppas vi inte åker dit på övervikt på någon väska, det är på håret med tre av dom. Barnen är jätteduktiga och leker själva så vi får ha vår resefeber i fred. Efter lunch tar vi dock en paus och spelar lite minigolf.

Åker och fyller upp tanken en sista gång på väg till sista campingen. Vi hade kalkylerat med att köra 600 mil. Det har hittills blivit 580 mil körda (och 780 liter diesel tankat) - inte illa kalkylerat. Sista campingen har lyckat dubbelboka oss så vi får stå gratis på en p-plats på området. Tar en sista sväng till ett stort friluftsområde i närheten (med lekparker) innan middagen, som givetvis består av lamm. I morgon blir det tidig väckning, kl 8 skall vi lämna vår stora lilla "Hoppetossa" för gott.

Sista middagen!

Söndag 30 januari
Åker in till centrum och parkerar i närheten av Botaniska trädgården. Börjar med att gå ned till båtskjulen vid Avon. Först tänkte vi åka "punt boat", dvs en båt som stakas fram av en kille i aktern, men det var fullbokat så vi hyrde trampbåtar i stället som vi paddlade omkring på ån med en stund.

Punt Boat              Malin och Maria            Gammal turistsparvagn

Chch. Cathedral     Byggnad skadad i senaste jordskalven

Sen satte vi oss vid Påfågelfontänen och tittade på ett Busker-uppträdande. Går sedan runt på stan några timmar och tittar på lite uppträdanden, shoppar i marknadsstånd. Malin och jag åker en spårvagnstur och går på Canterbury Museum, Marcus och Maria åker en rundtur i Botaniska Trädgården.
Åker sen till en camping nordost om stan vid havet, får ett fin kvällpromenad till stranden och ett absolut sista dopp i Stilla Havet.

Lördag 29 januari
Denna dag tillägnas nästan helt Willowbank Wildlife Reserve. Det är en park norr om staden där man har en massa djur, både typiska för NZ och andra. Roligast att se var nog de stora ålarna (den största väger 15 kg, tjock som min overarm!), Wallabyerna och - efter 7 veckors väntan - kiwifåglar! I ett "nocturnal house" (natthus) har de tre honor av sorten North Island Brown, två är lite skygga men den tredje är pigg och vaken och letar mask i jorden. Faschinerande djur!

Almatning                      Uppstoppad KIWI          Wallaby med unge

På eftermiddagen tar vi det lugnt ett tag och tvättar lite. Sen tar vi bussen in till centrum, där det pågår en veckolång Busker Festival. Överallt ser man folksamlingar som tittar på gatuuppträdanden, många akrobatiska och musikaliska inslag. Vi går runt ett tag på Cathedral Square - som är själva centum av staden. Ser len del skalvskadade byggnader, runt 30000 skorstenar skall ha forstorts i staden. Sen blir vi upphämtade av en ny buss som tar oss ut till Willowbanks igen för Maoriafton - Ko Tane. Vi blir guidade genom en Maoriby och får genomgå det "komplicerade" mötet, hälsandet och accepterandet av en maoristam. Därefter vidtar en dans- och sångföreställning där vi själva på vara med och lära oss en HAKA och en POI.

Haka!                           Poi dance

Efter framträdandet får vi middag i restaurangen. Kvällen avslutas med en guidad visning av en del av djuren, bl  a kiwifåglarna och de kloka och roliga Keorna. En av dem har lärt sig att "hålla näbben" (hold your beak) för att få honung.
Trötta och nöjda kommer vi hem till campingen igen vid 22-tiden.

Karin & Mathias

1 februari 2011 06:10

Hej! Ser ut som ni haft en underbar vistelse på NZ! Hoppas ni får två härliga veckors semester nu efter alla äventyr! Ska bli kul att få se bilder sen när ni kommer hem! Flyg lugnt! Kram

Classe

2 februari 2011 11:11

Lite info från hemmaplan. Melodofestival köret kommer igång i helgen, bara så ni vet vad ni missar :) Soligt senaste tiden men + grader så snön smälter sakta nu.

Lars Ålstam

3 februari 2011 16:53

Hej m4!
Nu har ni det säkert varmt och skönt.har blåser det som bara den.Nästan all snö är borta.Isen liggerfin men vi har inte kunnat vara där pga blåsten.Har hämtat en liten låda idag med resterna av lilla Tussi.Lite sorgligt.Nu gå vi i packningstankar.Nästa fredag bär det av mot Österrike och en veckas skidåkning.Nu får ni njuta för fullt av er sista anhalt.Kram från farmor o farfar